כל עסק חדש שבא לעולם, זקוק בראש ובראשונה למימון. כמשקיעים, יש לנו הזדמנות להעניק לחברות שמובילות חדשנות את הדלק שמאפשר להם להניע קדימה את הרעיונות שלהן. 

לעתים, בעיקר כשמדובר בשלבים הראשוניים של בניית החברה, הסיכון יכול להיות גבוה. אבל כפי שנראה, חברות נכנסות לסבבי גיוס גם בשלבים יציבים, צפויים ואמינים בהרבה בשלבי הפעילות שלהן. 

אם נכיר לעומק את תהליך גיוס המשאבים, נדע היכן כדאי לנו להיכנס ומתי הכסף שלנו יכול למצוא את עצמו בדבר הגדול הבא. 

כאן ננסה להבין לעומק מה זה סבב גיוס, כיצד מתבצע תהליך גיוס ההון, מתי משתמשים בסבב גיוס וגם איך התהליך רלוונטי עבורנו בתור משקיעים בשוק ההון.

מה זה סבב גיוס בעצם?

סבבי גיוס הם למעשה הצעת הזדמנויות להשקעה בחברה בתמורה לאחוזים מהבעלות בה (מניות, אופציות). 

הכספים יאפשרו לחברה לרכוש משרדים, לגייס צוות ,לרכוש את הציוד הנדרש כדי לפתח את המוצר ולהתחיל לייצר רווח. 

החברה מציגה בפני המשקיעים תוכנית עסקית מפורטת ובה יתארו להם תוך כמה זמן ובאילו דרכים בכוונתם להתחיל להפיק רווחים ולהחזיר לאותם המשקיעים את הסכום אותו הם השקיעו בסבב גיוס ואפילו יותר. 

מתי משתמשים בסבב גיוס בדרך כלל?

את סבבי הגיוס ומטרותיהם. ניתן לחלק לכמה סוגים עיקריים: 

סבב גיוס ראשוני

בסבב הגיוס הראשוני, המכונה באנגלית Seed Round או Pre-Seed Round, יציגו היזמים את הרעיון הראשוני ואת התוכנית העסקית שלהם. 

בשלב זה של בניית החברה, אין עדיין מוצר ברוב המקרים והחברה למעשה אינה מפיקה רווחים. כפי שניתן להבין, בשלב הזה אנחנו משקיעים למעשה בחלום ומטבע הדברים, הסיכון הוא גבוה.

 אם נבחר להשקיע בשלב הזה, נצטרך לערוך בדיקות היתכנות כדי לבחון מה יהיו הרווחים שנוכל להפיק בשנים הראשונות. 

סבב  A

לאחר שהחברה מפתחת בסיס משתמשים יציב ומציגה הכנסות, היא תבחר לעבור לסבב גיוס A. מטרת הסבב תהיה להרחיב את פעילות החברה ובסיס המשתמשים שלה. היזמים יבנו מודל עסקי שיאפשר רווחים ארוכי טווח. 

בשלב הזה נרצה כבר לראות הרבה יותר מרעיון, חשוב שנוכל לזהות כבר בשלב הזה אסטרטגיה חזקה להפקת רווחים. זה הרגע שבו החברה צריכה להוכיח שהרעיון שלה לא רק חכם או מועיל, אלא גם מוכר.

לרוב, תהיה לנו בשלב הזה האפשרות לקחת חלק פעיל בבניית המודל העסקי של החברה וחשוב שנקבל את הסיוע המקצועי כדי לעשות את זה ביעילות.

סבב  B

בסבב גיוס B, קיים כבר עסק עומד ורווחי ומטרת המימון היא לקחת אותו לשלב הבא, לאחר שהמוצרים ו/או השירותים של החברה כבר נמכרים בשוק. 

בשלב הזה, נוכל כמשקיעים לסייע ליזמים להרחיב את קהלי היעד ואת השוק שלהם ולהגביר פעילות. ההשקעה שלנו תממן בשלב הזה, ברוב המקרים, את מערך השיווק והמכירות ואת צוותי התמיכה הטכנית ושירות הלקוחות. 

סבב  C

חברה שהגיעה לסבב גיוס C היא למעשה חברה שכבר נחלה הצלחה משמעותית בתחומה. חברות שפונות לסבב גיוס C מחפשות מימון נוסף על מנת לסייע להן בפיתוח מוצרים חדשים, להתרחב לשווקים חדשים, או אפילו לרכוש חברות אחרות. 

ברוב המקרים, סבב גיוס C יהיה האחרון בתוכנית המימון של החברה ומשלב זה, היא עשויה להיות מוכנה להנפקה ציבורית. 

מחשבון וניירות לתיאור סבב גיוס.

כפי שניתן לראות, סבבי הגיוס מלמדים אותנו לא מעט על יציבות החברה ועל היכולת שלה להעלות שווי ולהפיק רווחים. 

לנו, כמשקיעים בשוק ההון, מדובר בנתון חשוב שיוכל לסייע לנו להעריך לאן הרוח נושבת והאם המניות שאנו מחזיקים בהן צפויות לעלות. המעקב אחר סבבי הגיוס יכול לעזור לנו לקבל החלטות מושכלות.

 


התוכן מבוסס על נתונים גלויים לציבור אשר פרסומים בכלי התקשורת, באתרי אינטרנט ועיתונים כלכליים. המידע המופיע בו אינו מכיל את כל המידע הדרוש למשקיע, אין להסתמך עליו לצורך ביצוע עסקה בני"ע / נכס פיננסי. האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ פיננסי על-ידי גורם מוסמך.

 

WhatsApp זמינים לכל שאלה