אל על, חברת התעופה מספר אחת בישראל והבחירה הראשונה של מאות אלפי ישראלים שבוחרים לטוס פעם אחר פעם במטוסיה (למרות המחירים הגבוהים יחסית) עוברת לאחרונה משבר לא פשוט וגורמת למחזיקי המניות שלה כאב ראש לא פשוט.

אותה חברה שהמניה שלה השלימה מהלך עליות של 400% (!) בשנתיים מחקה יותר מחצי מהשווי שלה (ומהרווחים של בעלי המניות) בשנה אחת. המדרון החלקלק ביותר הוא בשלושת החודשים האחרונים, בהם מניית החברה ירדה לא פחות מ 46%.

אז נא להדק חגורות בטיחות וליישר את המושב, את הטיסה הזאת מחזיקי המניות של חברת אל על בטוח לא ישכחו.

מניית אל על

מניית אלעל

אז מה בעצם גרם למחיר המניה להתרסק כך? כמה סיבות. הסיבה הראשונה, הזהב השחור.
הנפילה ב מניית אלעל קשורה איך לא למחיר הנפט. דלק מטוסים הוא מוצר יקר מאוד ומעלה את ההוצאות של חברות התעופה משמעותית. בשנתיים האחרונות מחיר הנפט עלה 100% והעלייה הזו עשתה סוף לחגיגה של חברות התעופה על מחירי הדלק. ההוצאות חזרו להיות גבוהות והרווחים ירדו.הסיבה השנייה, "שמיים פתוחים".
בשנת 2014 מדינת ישראל והאיחוד האירופאי חתמו על הסכם שמיים פתוחים. לפי ההסכם מדי שנה מתווספות 7 טיסות שבועיות מישראל ליעדים באירופה. הזמן עבר, חברות נוספות נכנס למשחק והציעו לאזרח הישראלי החסכן טיסות במחירי רצפה. מה קרה? הטלפונים במשרדי המכירות של אל על הפסיקו לצלצל.

תפסו חלק נכבד מהשטח בנתב"ג, חברות תעופה לואו-קוסט

הסיבה השלישית, סכסוכי עבודה.
עובדי אל על שבתו פעם אחר פעם ומנעו תפקוד תקין של הטיסות בעונה חזקה ביותר של השנה, הקיץ. תחילה היו אלה הטייסים המדוגמים שביקשו תנאים טובים יותר. לאחר מכן הגיע תורם של עובדי התחזוקה לבקש תנאי שכר טובים יותר עקב עלייה מתמשכת בכמות המטוסים והטיסות של החברה.

סיבה רביעית, הלך המנכ"ל.
לאחרונה מנכ"ל החברה בארבע השנים האחרונות, דוד מימון הודיע על התפטרותו. דוד מימון היה אחראי לשגשוג של החברה בשנים עברו אך ניהל את החברה גם בשנה האחרונה בה מחיר המניה ירד והוא החליט לפנות את הכסא.

מכאן לאן?
לא פשוט להכריע מה יהיה כיוון המניה. חברות תעופה חדשות ממשיכות לשלוח מטוסים לנתב"ג, להגביר את התחרות ולכפות על החברות הישראליות הורדת מחירים. מחיר הנפט במומנטום חיובי ולא ניתן לדעת האם ימשיך לעלות ויפגע עוד יותר בשורת ההוצאות. מנגד, במידה ואל על תצליח להחזיר לעצמה את נתח השוק שאבד לה עקב כניסת טיסות הלואו-קוסט יכול להיות שנראה פה קאמבק.


המאמר מבוסס על נתונים גלויים לציבור אשר פרסומים בכלי התקשורת, באתרי אינטרנט ועיתונים כלכליים. 
המידע המופיע במאמר אינו מכיל את כל המידע הדרוש למשקיע, אין להסתמך עליו לצורך ביצוע עסקה בני"ע / נכס פינססי.
האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ פיננסי על-ידי גורם מוסמך.

1
מענה אנושי זמין עבורך לכל שאלה או בקשה
Powered by