fbpx ...
כסף חכם בשוק ההון

מה זה “כסף חכם” בשוק ההון, למה הוא נקרא ככה ומה ההבדל בינו לבין “כסף טיפש”? כמה טיפים שיעשו לכם סדר


אם היו לכם את היכולת לדעת מתי בדיוק כסף חכם של ברקשייר האת’ווי (BRK.A), החברה של וורן באפט נכנס למניה מסוימת, הייתם קונים? סביר להניח שהייתם חושבים על זה ברצינות.

ומה לגבי העובדה שגוף מוסדי גדול מתכוון לבצע בדקות הקרובות רכישה אגרסיבית של מניה מסוימת, הייתם רוכבים על הגל? כנראה שכן.

המרדף אחרי החכמים בשוק ההון תמיד היה בעיצומו. ועכשיו, שהטכנולוגיה מתפתחת ומתקדמת היכולת “לתפוס אותם” השתפרה משמעותית ומשקיעים וסוחרים רבים ברחבי העולם מנצלים זאת למטרותיהם האישיות.

אז מה זה כסף חכם בשוק ההון, ומי נחשב כמשקיע עם כסף טיפש? הנה מה שאתם צריכים לדעת;

מי אתה, כסף חכם?

שוק ההון מלא במגוון רחב של משקיעים וסוחרים פרטיים. החל ממשקיעים שרוצים לייצר תשואה על החסכונות שלהם ועד סוחרים יומיים אשר מבצעים ניתוחים ובוחרים איזה מניות לקנות (לונג) או למכור בחסר (שורט). במטרה לייצר רווחים מהירים.

אך מלבד המשקיע הפרטי והספקולנט שמתרכז במסחר יומי ישנם גם משקיעים גדולים, כמו המשקיעים המוסדיים (בנקים, קרנות גידור, חברות נוסטרו וכד’) אשר מזרימים סכומי עתק לבורסה אחרי שהם מבצעים ניתוח דקדקני על נייר ערך – הכסף החכם.

נקודות חשובות על כסף חכם

  • הכסף החכם הוא כסף שמשייכים אותו לגופים פיננסים גדולים כמו בנקים או קרנות גידור
  • משקיעים מנסים להתחקות אחרי פעילות של כסף חכם - כדי לתזמן קנייה ומכירה של ניירות ערך סמוך לזמן שאותם גופים מבצעים את הפעולה
  • ההנחה היא שגופים אלו ביצעו מחקר מעמיק לפני קנייה של מניה מסוימת ולכן כדי להשקיע בה

למה קוראים לו כסף חכם?

אנחנו די בטוחים שהבנתם למה קוראים לו ככה, אבל במידה ועדיין לא, הנה זה בא:

אחרי שבנק או בית השקעות מחליט לקנות מניה מסוימת עבור הלקוחות שלו ועבור חשבון הנוסטרו שלו (חשבון בו מושקעים כספי החברה שהצטברו) – הם עושים את זה אחרי שבדקו לעומק את הדברים ולא פספסו אף פרט קטן (בתקווה).

לגופים מוסדיים יש מחלקות מחקר שלמות, אנליסטים המשתכרים במשכורות גבוהות, קשרים וכלים טכנולוגיים המאפשרים להם לקבל את כל המידע הנחוץ להם ולהעריך נכונה (עד כמה שניתן) לאיזה כיוון תנשב הרוח בעתיד הנראה לעין.

למה יש לו משמעות עליונה עבורנו?

מכיוון שאנו יודעים שהכסף החכם נכנס לבורסה בעקבות מידע שאינו זמין עבורנו, יכולות ניתוח מעמיקות ובסכומים גדולים אשר יכולים להשפיע על השוק – אם נדע מתי ולאן הוא נכנס נוכל לעשות בו שימוש יוצא דופן.

משקיעים אשר מעוניינים לבצע קניית מניות של חברה מסוימת לטווח ארוך ועדיין מתלבטים, יוכלו לחזק את ההחלטה שלהם אם הם ידעו מתי ואם קרן גידור גדולה מחליטה גם לקנות את אותה מניה.

בנוסף, אם יש מניה שאותם משקיעים חושבים שכדאי למכור אחרי שהצטברה להם תשואה יפה בתיק בזכותה, ידעו יותר טוב מה לעשות אם יתברר להם שכמה בנקים ימכרו את אחזקותיהם גם כן.

עבור מי שמתרכז יותר במסחר בבורסה ולא מעניין אותו השקעה לטווח ארוך, כניסה של כסף חכם יכולה להיות תפנית בעלילה שבזכותה מחיר של מניה מסוימת קופץ בפתאומיות (או יורד בחדות בעקבות מכירה) ואותו סוחר יכול לנצל את התנודתיות הזו כדי לגרוף רווחים מהירים.

בכל מקרה, שוק ההון מצריך ידע נרחב, וכולנו יודעים שכמה שיותר ידע – יותר כוח.

אם תדעו כיצד ומתי הכסף החכם נכנס או יוצא מהשוק – תוכלו לקבל החלטות משכילות יותר לגבי הכסף שלכם.   

כיצד מזהים את החכמים?

לאחר שהבנו את משמעותו וחשיבותו של הכסף החכם אנו מגיעים לשאלת מיליון הדולר – איך לזהות שכסף חכם נכנס לשוק או יוצא ממנו? שאלה זו מעסיקה משקיעים וסוחרים רבים שמקדישים זמן לניתוח השוק.

בכל מקרה, יש כמה דרכים לדעת;

1) דיווחים לבורסה – לפני חוקי ניירות ערך, כש”בעל עניין”  מבצע רכישה או מכירה של ניירות ערך אשר בבעלותו – הוא חייב לדווח על זה בדיווח אשר חשוף לכולנו. בעלי עניין בחברה מסוימת מחזיקים יותר מ 5% ממניות חברה מסוימת, ובדר”כ מדובר רק על גופים מוסדיים או טייקונים שיכולים להרשות לעצמם לקנות מניות במיליוני שקלים.

2) מתנדים – ישנם מתנדים שפותחו במיוחד כדי לזהות אם ומתי כסף חכם נכנס או יוצא ממניה מסוימת וניתן לקבל גישה אליהם בחלק ממערכות המסחר.

3) כלים טכניים נוספים – רוב מערכות המסחר בישראל וכל המערכות מסחר מאפשרות גישה לנתוני ביקוש והיצע שיכולים לשמש אתכם לזהות כסף חכם. שני הכלים הנפוצים ביותר בהם תוכלו לעשות שימוש הם לבל 2 (level 2) ומחזורי המסחר במניה.

לבל 2 מאפשר לדעת בכל רגע נתון איזה ביקוש והיצע יש למניה מסוימת כך שאם זיהיתם ביקוש גבוה במיוחד במחיר ספציפיים תוכלו לנחש שמדובר בגוף מוסדי שהזרים פקודת קנייה גדולה.

מחזורי מסחר קיצוניים מעידים גם הם על התרחשות מסוימת במניה שלא הייתה קודם לכן. מניה שהייתה נסחרת במחזורים נמוכים וביום בהיר אחד המחזורים עלו – יכולה להיות מניה שגוף מוסדי הכניס אליה כסף גדול.

כסף חכם מול כסף טיפש

חכם תמיד עדיף על טיפש, במיוחד שמדובר על השקעות ומסחר בשוק ההון.

כפי שכבר הבנתם, הכסף החכם שייך לגופים בעלי ניסיון עתיר שנים וידע מקצועי ללא תחליף.

כסף טיפש הוא כסף בלי ידע – כסף של משקיעים וסוחרים שרק עתה התחילו את דרכם בהשקעות ומקבלים החלטות שרירותיות.

בגדול, החכמים נכנסים לשוק אחרי מחקר מעמיק והטיפשים נכנסים לשוק בעקבות המלצות של חברים וכתבות שונות שמתפרסמות באתרים כלכליים ובחדשות. חכמים לרוב מרוויחים והכסף טיפש – מפסיד.

 


התוכן מבוסס על נתונים גלויים לציבור אשר פרסומים בכלי התקשורת, באתרי אינטרנט ועיתונים כלכליים. המידע המופיע בו אינו מכיל את כל המידע הדרוש למשקיע, אין להסתמך עליו לצורך ביצוע עסקה בני”ע / נכס פיננסי. האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ פיננסי על-ידי גורם מוסמך.

 

כנראה שיעניין אותך גם

0

תגובות

הוספת תגובה

Looks good!
Looks good!
Looks good!
תגובות המפרות את תנאי השימוש והתקנון שלנו ו/או כוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון כתיבה החורג מהטעם הטוב לא יאושרו.
הגבת, השפעת!
אנחנו רק בודקים שהתגובה יכולה לתרום לשאר הגולשים ומיד מפרסמים 🙂