fbpx ...
מה זה שיעור תשואה פנימי (IRR) ?
שיעור תשואה פנימי - הסבר מקיף, דרכי חישוב ודוגמאות

מאת מערכת INSIDERS , מעודכן ל-24/09/2023 , 10:00

צוות אנשי שוק ההון מנוסים ומקצועיים, שמשתפים פעולה במטרה לספק לכם את המידע הכי איכותי ומדויק בעולם ההשקעות.

שיעור התשואה הפנימי (IRR = Internal Rate of Return) הוא מדד המשמש להערכת הרווחים הפוטנציאליים שניתן להפיק מהשקעה מסוימת.

המדד מייצג את קצב הצמיחה השנתי שהשקעה יכולה לייצר והוא משמש לניתוח פרויקטים בתחום המימון וכדי להשוות בין שיעורי תשואה פוטנציאליים של השקעות שונות לאורך זמן.

חישוב ה-IRR הוא קבוע עבור השקעות ממגוון סוגים ולכן ניתן להשתמש בו כדי “לדרג” מספר השקעות או פרויקטים פוטנציאליים שעל פניו נראים שווי ערך, ולבחון אילו מהם צפויים להפיק תשואה גבוהה יותר בחלוף הזמן.

לרוב, כאשר נשווה בין אפשרויות השקעה בעלות מאפיינים דומים, ראוי לבחור בהשקעה עם ה-IRR הגבוה ביותר. אם כן, ברמת ההגדרה שיעור תשואה פנימי הוא במובנים רבים, מדד כדאיות ההשקעה.

נקודות חשובות על שיעור תשואה פנימי

  • ה IRR הוא מדד שלוקח בחשבון את ההוצאה הראשונית על ההשקעה ואת השינויים לאורך השנים בערך הכסף וככה מאפשר לקבל אומדן מדויק של תשואה
  • הדרכים הפופולריות לחישוב: נוסחת אקסל או מחשבונים ותוכנות ייעודיות
  • בניגוד ל-ROI שמייצג את החזר הכולל על השקעה לאורך כל התקופה - IRR מסייע לדעת מהו קצב הצמיחה השנתי שלה

חישוב IRR

ה-IRR לוקח בחשבון את ההוצאה הראשונית שלנו על ההשקעה ואת כלל השינויים בערך הכסף לאורך השנים. ככה, הוא מאפשר לנו לקבל אומדן מדויק יותר של התשואה שלנו.  

כדי לחשב IRR באופן מדויק, נעשה שימוש בנוסחה בה הערך הנוכחי הנקי (NPV) שווה לאפס. עם זאת, הנוסחה היא מורכבת ולעתים נתונה לנקודות התייחסות רבות ולכן, במידה ורוצים לחשב אותו באופן עצמאי צריך לבצע את החישוב בתהליך ניסוי וטעיה.