fbpx ...
ניהול תיקי השקעות

ניהול תיקי השקעות הוא עולם רחב, רווי בתחרות ומלא באינפורמציה שמעטים מאתנו יודעים איך לגשת אליה.

המשימה לבחור את החברה הנכונה שתנהל את החסכונות שלנו הפכה לכמעט בלתי אפשרית – במיוחד בגלל המגוון הרחב של החברות לניהול תיקים שקיימות והמידע המועט שהן מספקות (אם בכלל) בנוגע לביצועים שלהן.

אז איך בוחרים חברה לניהול תיקי השקעות? הנה מה שאתם צריכים לדעת:

מה זה בעצם תיק השקעות מנוהל

מתחילים מהבסיס – תיק השקעות מנוהל זהו חשבון השקעות על שמכם, שמנוהל על ידי גורם מקצועי בבנק או אצל אחד מבתי ההשקעות בישראל.

בשני המקרים הנ”ל, החברה שתנהל עבורכם את הכספים עושה את זה באמצעות ייפוי כוח ייעודי שניתן לו המקנה להם אישור לבצע פעולות של קנייה ומכירה של ניירות ערך בלבד (אין להם אפשרות לבצע פעולות אחרות כמו למשוך כסף למשל)

דרך החשבון משולמים דמי ניהול שמשתנים בהתאם להסכם שלכם עם הגורם המנהל וכן עמלות בגין תפעול החשבון. 

אופי ההשקעה נקבע על ידי מנהל התיק שלכם בהתאם לרמת סיכון מוגדרת מראש שמשוכללת לפי המצב הפיננסי שלכם, האופי, טווח ההשקעה והתשואה שאתם מצפים לה – ככל שהתשואה שתרצו לקבל גבוהה יותר, כך יהיה יותר גבוה הסיכון.

ניהול תיקי השקעות

היתרונות של תיק השקעות מנוהל

ניהול מקצועי

התיק שלכם ינוהל על ידי צוות של מומחים לשוק ההון אשר מקדישים את כל זמנם לניתוח השוק, המניות השונות והכוחות הפועלים בשוק ההון.

כמובן שאף אחד לא יכול להבטיח שתרוויחו אך כאשר מדובר באנשי מקצוע הסיכונים הם מחושבים והסיכויים לרווחי הון הם גבוהים יותר.

מינימום התעסקות

משקיעים עצמאיים צריכים להקדיש זמן רב לקרוא עיתונים ואתרים כלכליים, להעריך שווי של חברות ולדעת כל “פיפס” על מה שקורה בשוק ההון – וזה גוזל לא מעט זמן.

ניהול תיקי השקעות אינו דרוש מכם להשקיע בזה זמן בכלל ויש מי שעושה את העבודה בשבילכם.

השקעה בהתאמה אישית

לכל אחד ואחת מכם יהיה תיק השקעות שמותאם לו באופן אישי. כחלק מתהליך ההצטרפות שלכם לניהול על ידי בית השקעות כזה או אחר תצטרכו לעבור מעין “תחקיר” בו מעריכים את רמת הסיכון הרצויה בתיק ובונים לכם תמהיל השקעה שיתאים בדיוק לכם.

מי יש לו חסכונות רבים ורוצה למקסם את הפוטנציאל שיש לשוק ההון להציע ככל הנראה לא יסתפק באמת סיכון נמוכה על הכסף שלו ו”ילך על כל הקופה” עם תמהיל אגרסיבי. ומי שנמצא בתהליכים של צמיחה פיננסית כנראה ילך על מסלול “עדין” יותר.

מעקב פשוט אחרי התוצאות

תוכלו לעקוב אחר המתרחש בתיק ההשקעות שלכם בקלות.

מעבר לכניסה באמצעות שם משתמש וסיסמה לחשבון שלכם וההתעדכנות השוטפת, בתי ההשקעות המציעים שירותי ניהול תיקי השקעות מפיקים דוחות רבעונים מסודרים.

האם ניהול תיקים מתאים לך?

מי מכם שמתעניין בניהול תיק השקעות צריך לשאול את עצמו קודם שלוש שאלות:

1) מה הסכום הפנוי שיש לכם להשקעה? לא ניתן לנהל כל סכום

חברות לניהול תיקי השקעות הדורשות השקעה של סכום מינימום המתחיל ב 200,000 ש”ח ויש גם כאלו שדורשות סכומי מינימום גבוהים יותר שיכולים להגיע ל 750,000 ש”ח.

תיקי השקעות בסכומים נמוכים הם בדרך כלל “תיקי קרנות” (תיק השקעות המורכב כולו מקרנות נאמנות בלבד ולא מותאם אישית). כאשר מדובר בתיק ניירות ערך הכולל גם ניירות זרים (ניירות שנסחרים בבורסות בחו”ל), רף הסכום המינימום הנדרש גבוה יותר ומתחיל ב 500,000 ש”ח בדר”כ.

אם אין לכם את הסכומים הנ”ל , היום קיימים פתרונות לתיקי השקעות דיגיטליים ופחות “אקסקלוסיביים” גם לסכומים נמוכים יותר של החל מ 20,000 ש”ח

2) מתי תזדקקו לכסף? תיק השקעות מנוהל בדרך כלל בהסתכלות ארוכת טווח

לרוב, כסף שתצטרכו בשנה שנתיים הקרובות לא יהיה רלוונטי עבור תיק השקעות מנוהל וכל משיכה מוקדמת של הכסף עלולה לגרום לכם להפסדים מכיוון שמנהלי התיק בוחרים בניירות ערך שעתידים לעלות בתקופה שלאו דווקא נראית לעין.

3) מה הסיבולת שלכם לסיכון?

עליכם לזכור שככל שהסיכון גבוה יותר ככה יש פוטנציאל לרווח גדול יותר – אבל לא כל אחד יכול לקחת את הסיכון. אם אתם זקוקים לכסף לרכישת דירה למשל בשנים הקרובות, אולי עדיף שתלכו על רמת סיכון נמוכה בתיק שלכם עם סיכוי לתשואה נמוכה.

מנהל תיק השקעות בודק את הגרף

איך משווים ובוחרים חברה לניהול תיקי השקעות?

יש כמה דברים חשובים שצריכים לשים אליהם לב ושאלות שחייבים לשאול את מנהל התיקים כשנפגשים עם חברה פוטנציאלית לניהול תיקי השקעות, הנה הדברים שחשוב שתדעו;

עלויות ניהול התיק

דמי הניהול  והעמלות שתשלמו על השירות של ניהול תיקי השקעות משפיע באופן ישיר על אחוז הרווח בתיק או ההפסד (במקרה הרע).

חשוב לבחור חברה שלא גובה דמי ניהול אסטרונומיים אך גם חברה שדורשת דמי ניהול נמוכים מדי צריכה להדליק לכם נורה אדומה.

מרכיב דמי ניהול משתנה בין בתי ההשקעות השונים – ניתן ורצוי לבצע השוואה בין בתי ההשקעות ולבדוק כמה אחוז דמי ניהול תשלמו ומהן העלויות הנוספות שיש לכם עבור ניהול התיק – עמלות קנייה ומכירה, דמי משמרת בבנקים, תפעול החשבון וכד’.

ביצועי עבר

בפגישה עם מנהל התיקים תבקשו לראות את ביצועי העבר שלו. הוא אמנם לא יכול להבטיח לכם תשואה מסוימת אך הוא יכול להראות לכם את טווח הביצועים של תיק המוגדר ברמת סיכון זהה לשלכם (אחוזי התשואה הנמוכים והגבוהים ביותר) – ככה ניתן להבין את רמת המקצועיות שלו

שנות ניסיון

כמה זמן החברה לניהול תיקים פעילה? חברות העובדות לאורך שנים ארוכות למודות ניסיון בשוק ההון, מנהלי ההשקעות שלהן כבר חוו משברים והצלחות בבורסה והאפשרות שיתנהלו בצורה נבונה סבירה יותר.

אחת לכמה שנים מתרחש משבר פיננסי בקנה מידה גדול שמפיל את השווקים ואת מחירי ניירות הערך למטה, ורצוי לשאול את מנהל התיק המיועד האם הוא כבר חווה משבר שכזה ואיך הוא צפוי להתנהל בו.

מבחינה היסטורית, אחרי כל משבר שהתרחש עד לכתיבת שורות אלו (2021) העליות שבאו אחרי הירידות מחקו את האחרונות לחלוטין ונשברו שיאים חדשים. בנוסף, יש חברות שמתמחות בהפחתת סיכונים בשוק יורד ואפילו כאלו שמצליחות לייצר רווחים שהמניות יורדות באמצעות “שורטים“.

היקף נכסים מנוהלים

סכום הכסף אותו החברה מנהלת מושפע ישירות משביעות הרצון של הלקוחות.

לקוח מרוצה נשאר וממליץ למשפחתו ולחברים להצטרף ולקוח לא מרוצה שצובר הפסדים ומקבל שירות לא טוב, סביר להניח שינהל את כספו במקום אחר.

ככל שהחברה מנהלת יותר חסכונות של אנשים, ככה ניתן להניח שיותר ויותר אנדים מרוצים מהביצועים שלה.

כך או כך, יש לבדוק את מכלול הפרמטרים בטרם ההחלטה על התקשרות עם חברה לניהול תיקי השקעות. תוכלו ליצור איתנו קשר ונעזור לכם בבחירה של בית ההשקעות המתאים ביותר עבורכם.

השלבים לפתיחת תיק השקעות

הכרות אישית

מתחילים בהיכרות מעמיקה אתכם – במעמד שיחת הטלפון הראשונית והפגישה, נציג החברה (מנהל תיקים מוסמך לניהול תיקי השקעות) יכיר אתכם, יבין מה הצרכים והציפיות שלכם מהתיק וביחד אתכם יכין תמהיל אישי לניהול תיק ההשקעות.

התמהיל שיבחר יכלול בתוכו את רמת הסיכון (אחוז חשיפה למניות ואחוז חשיפה לנכסים פיננסיים סולידיים), זמן מוערך להשקעה ויתחשב גם בנכסים אחרים והשקעות נוספות שברשותכם.

התחלת הפעילות

תיק השקעות יכול להיות מנוהל דרך חשבון הבנק שלכם או על-ידי פתיחת חשבון השקעות אצל אחד מבתי ההשקעות.

בשני המקרים החשבון מנוהל על שמכם בלבד ואתם רק צריכים לחתום על ייפוי כח לטובת מנהל התיקים כדי שיוכל להתחיל לבצע פעילות בחשבון.

פתיחת התיק אצל אחד מבתי ההשקעות תוזיל את העלויות שלכם משמעותית אך גם אם תבחרו לנהל את התיק דרך חשבון הבנק שלכם, בדרך כלל לרוב החברות לניהול תיקי השקעות יש הסכם עם הבנקים ותשלמו עמלות מופחתות.

ניהול התיק

אחרי הביורוקרטיה ניגשים לעבודה.

בהתאם לאפיון ותמהיל התיק שסוכם עליו בשלב ההכרות תתחילו לראות את הנכסים הפיננסיים אותם רוכשת עבורכם החברה.


המאמר מבוסס על נתונים גלויים לציבור אשר פרסומים בכלי התקשורת, באתרי אינטרנט ועיתונים כלכליים.  המידע המופיע במאמר אינו מכיל את כל המידע הדרוש למשקיע, אין להסתמך עליו לצורך ביצוע עסקה בני”ע / נכס פיננסי. האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ פיננסי על-ידי גורם מוסמך.

0

תגובות

הוספת תגובה

Looks good!
Looks good!
Looks good!
תגובות המפרות את תנאי השימוש והתקנון שלנו ו/או כוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון כתיבה החורג מהטעם הטוב לא יאושרו.
הגבת, השפעת!
אנחנו רק בודקים שהתגובה יכולה לתרום לשאר הגולשים ומיד מפרסמים 🙂