fbpx ...
שוורים vs דובים – למה הירידות בשוק ההון תמיד חדות יותר?

בורסה היא עסק לא צפוי. אלו מאתנו שכבר משקיעים בשוק ההון חוו לא פעם אחת יום “אדום” בו תיק ההשקעות עבר בן רגע מעליות לירידות. למה הירידות בשווקים הפיננסים תמיד חזקות יותר מהעליות? כל התשובות בפוסט שלפניכם.

כשהבורסות ברחבי העולם מתחילות במגמת ירידה, תמיד ברחבי התקשורת מתחילה חגיגה וקשה להתעלם מכתבות כמו “המשבר הפיננסי הבא?” או “האם זה הזמן למכור את המניות?”.

כדי להבין באמת מדוע הירידות בשווקים ברוב הפעמים אינטנסיביות יותר (כדי שנוכל לנצל אותן בשביל להרוויח יותר) צריך להכיר את הפסיכולוגיה במסחר בשוק ההון, זו שבסופו של דבר משפיעה על העליות והירידות כאחד.

עליות של חודשיים נמחקו בשבוע ימים (S&P 500)

פסיכולוגיה של משקיעים בשוק ההון

בשנים האחרונות חלה התפתחות משמעותית במודעות לכל הקשור לפסיכולוגיה בהשקעות. חוקרים ומשקיעים מכל רחבי העולם ניסו (ועדיין מנסים) להבין מה הגורמים האמתיים המשפיעים על כיוון הבורסה. הראשונים עושים זאת כדי לזכות בהכרה על המחקר שלהם והאחרים עושים זאת במטרה למקסם את ההשקעות שלהם ולהרוויח יותר. עם הזמן שויכו לשוק ההון ולבורסות מספר תופעות מוכרות מתחום הפסיכולוגיה שיכולות להסביר ברוב הפעמים את המתרחש.

אוהבים להרוויח, שונאים להפסיד

תופעה שמשפיעה ישירות על רווחיות הסוחרים והמשקיעים בשוק ההון וגורמת לירידות חדות יותר מהעליות היא האהבה לרווחים והשנאה להפסיד. במיוחד בהשקעות, כשמדובר בכסף שחסכנו ועבדנו קשה בשבילו התחושות האלו חזקות פי כמה וכמה.

כמי שעבד עם הרבה משקיעים בחייו נתקלתי בהרבה משקיעים הנוטים לממש פוזיציות (לסגור עסקאות) רווחיות מהר מדי מתוך חשש שיאבדו את מה שהרוויחו עד כה, למרות שהיציאה מהעסקה מתוקף הנסיבות באותו הרגע לא הגיונית בעליל. החשש שחודשים של עליות בתיק ההשקעות ימחקו ברגע אחד (ראו תמונה למעלה) משפיע על הימים האדומים בשוק ההון ופחד קטן עשוי להצית גל של מימושים.