fbpx ...
תיקון נוסף או תחילתו של משבר?
בשלוש השנים האחרונות אנו חווים בכל שנה ירידות אגרסיביות בשווקים שנמשכות כמה ימים ולאחר מכן הבורסה חוזרת לעלות לשבור שיאים.
האם מגמת הירידה החלה?

בשנים האחרונות חלה עליה בחרדת המשקיעים בשוק ההון למשבר פיננסי נוסף שיפקוד את הבורסות ויגרום להשקעות שלנו להיחתך.

סטטיסטית, משנת 1996 ועד המשבר הפיננסי בשנת 2008 בכל שמונה שנים פקד את הבורסות העולמיות משבר שגרר אחריו ירידות של עד 50% אחוז בשווי המדדים והמניות העולמיים. ההתאוששות של שווקי ההון העולמיים אחרי משבר הסאב פריים האחרון הייתה מדהימה (מדד ה S&P המייצג את השוק האמריקאי טיפס יותר מ 300%) וגם אורכת יותר מהמצופה.

אז האם יש סיכוי למשבר פיננסי נוסף? התיקון האחרון שהחל בתחילת חודש פברואר 18 הלחיץ חלק מהמשקיעים והזכיר להם נשכחות כשהמדדים ירדו יותר מ 5% (ביום!)

משברים כמו משברים, תמיד נופלים עלינו כרעם ביום בהיר.

בשנות השמונים היה זה “משבר ההלוואות” שהחל לאחר שהממשל האמריקאי הוריד את המגבלות שחלו על חברות להלוואות ובנקים ואלו נתנו אשראי בלי הרף, העלו ריביות והשקיעו בנדל”ן ספקולטיבי והפעילות שלהם לא צלחה (בלשון המעטה). החברות נקלעו לחובות היסטריים והשוק נכנס לפניקה, כמעט כמו במשבר הסאב פריים האחרון.

בשנת 2000 הייתה זו בועת ה “דוט-קום” שניפצה את אשליות המשקיעים. משקיעים השקיעו סכומי עתק בחברות הטכנולוגיה והאינטרנט ובדיעבד ההשקעה הייתה לא מוצלחת. שווין של חברות הטכנולוגיה צמח וצמח עקב הציפיות וההשקעות הרבות במניות אך מנגד העסקים לא שגשגו כמצופה וכמו ששווי החברות האלה טיפס כך גם הוא צנח.

ומה הסיכוי למפולת בשווקים בימים הזוהרים של היום? כמו שחשבו שאין סיכוי בימים לפני המשברים הקודמים גם כאן עדיין יש את האפשרות שבכל יום יהיה “תיקון” חד יותר כתוצאה מכמה דברים:

1.תוצאותיו של הניסוי הכלכלי הגדול ביותר שהתקיים עדיין לא התקבלו – לראשונה מאז ומתמיד הריבית במדינות ברחבי העולם נשארה למשך תקופה מאוד ארוכה על 0% ואפילו פחות מכך בחלק מהמדינות (במקרה כזה כסף ששמים בבנק נשחק וממש צריך לשלם כדי להשאיר אותו בחשבון).