fbpx ...
תפוקה שולית פוחתת

מה זה תפוקה שולית פוחתת ולמה היא מונח חשוב בעיקר למפעלים ולעסקים רבים בעולם? הנה אחד הנושאים שעשויים לעזור לכם לייעל ולמקסם את החברה שלכם


אם אתם סטודנטים לכלכלה או בוגרים קורס לשוק ההון, סביר להניח שנתקלתם במושג תפוקה שולית פוחתת. המושג הזה מוכר משום שעושים בו שימוש לא רק בקורס למאקרו כלכלה, אלא גם כביטוי עבור עולם העבודה והעסקים.

מה בדיוק הוא אומר והאם יש הבדל בינו לבין המונח תועלת שולית פוחתת? הנה התשובות.

מה זה תפוקה שולית פוחתת?

אז ראשית, תועלת שולית פוחתת ותפוקה שולית פוחתת מכוונים לאותו מושג בדיוק. הכוונה היא לכך שככל שיש בשוק יותר ממוצר מסוים, כך השווי שלו פוחת. המונח קובע שכאשר מגדילים תשומה (גודל השימוש במשאבים) בתהליך של הייצור ושאר התשומות יישארו קבועות, כל יחידה נוספת שמיוצרת מעבר לכך תייצר פחות תפוקה.

הדבר בא לידי ביטוי בעולם העבודה. נניח שתעסיקו 100 פועלים לחרישת שדה מסוים. בהנחה שמדובר במספר המדויק שנדרש על מנת לחרוש את השדה בתוך זמן מסוים שהגדרתם מראש (נניח, חודש ימים), התוצאה היא פשוטה: ככל שתוסיפו פועלים, התפוקה של כל אחד מהם תרד.

אם תעסיקו 1,000 פועלים במקביל, לא בטוח שתקבלו תוצר מוגמר טוב יותר. בשני המקרים השדה יהיה מוכן תוך הזמן שהקצבתם, רק שבמקרה השני, העלויות עבור העסקתם של הפועלים יהיו גבוהות פי כמה.

דוגמא נוספת: נניח שבקרקע מסוימת החלטתם לשתול זרעים מזן מסוים שיניבו 2 טון של יבול. 2 קילוגרם של זרעים יכולים למלא את המכסה הזאת, אולם כל קילוגרם נוסף יפיק לכם פחות יבול על אותה קרקע (זאת בהנחה שמדובר באותה עונה, ללא שינוי של אחד המרכיבים מלבד כמות הזרעים). אם תוסיפו עוד קילוגרם, ייתכן והוא יניב אף פחות מהקודם.