...

הכל על מסחר במניות מעבר לדלפק (OTC)

מה זה OTC ?

OTC הוא קיצור למונח Over The Counter‏, או בעברית "מעבר לדלפק". 

מסחר במניות OTC הוא למעשה זירה נוספת למסחר בשוק האמריקאי בו מתאפשרת קניה או מכירה של ניירות ערך שאינם רשומים כלל למסחר בבורסות המוכרות. לעיתים, המניות שנסחרות שם מוכרות בשוק גם בשם "פני סטוקס" בשל הערך הנמוך שלהן.

בשוק המסחר מעבר לדלפק, ה-OTC market, יכול להתקיים גם מסחר באג"ח, נגזרים, סחורות ונכסים פיננסים נוספים.

חברות שרוצות לקחת חלק במסחר מעבר לדלפק צריכות לדווח. אם יבחרו לעשות זאת, הן יהיו חלק מרשימת המסחר הזו. אם לא, הן ייכנסו לרשימה של מניות בסיכון מיוחד ה"רשימה הוורודה".

מקור השם "פני סטוקס" Penny Stocks))

כשמן כן הן, מדובר במניות המחיר נמוך מאוד, שאותן קונים הסוחרים ב"גרושים".

בדרך כלל מדובר במניות של חברות אלמוניות שנסחרות בפחות מ-5 דולר למניה. יחד עם זאת, משקיעים וסוחרים רבים דווקא נוהגים להגדיר כמניות פני כאלה שמחירן נמוך מדולר אחד.

מניות פני מאופיינות בדרך כלל במסחר דליל מאוד. לכן, בשוק המוסדי לא כל כך אוהבים לסחור בהן. שווי שוק נמוך מרתיע חברות, גם אם המחיר אטרקטיבי. החשש הוא בעיקר ממניות "ורודות" (עוד על כך בהמשך), שלא נמצאות תחת חובת הדיווח למשקיעים.

אם אתם רוצים לדעת יותר על מסחר בפני סטוקס, אתם יכולים לעשות את זה כאן:

 

"הרשימה הוורודה" (PINK SHEET)

מהי אותה רשימה ורודה? ובכן, שוק ה-OTC מתחלק למספר פרמטרים הנוגעים לרמת השקיפות, כלומר גילוי פיננסי מצד החברות.

הרמה הגבוהה ביותר, כלומר זו המשקפת את הסטנדרטים הגבוהים ביותר, נקראת OTCQX. זהו הרובד היחיד שמפתה לעתים חברות להיכנס אליו על חשבון בורסת הנאסד"ק. בשוק הזה יהיו החברות מחויבות לא רק מדיווח, אלא גם בעמידה בסטנדרטים גבוהים.

הרובד הבינוני, השני מתוך שלושה, הוא OTCQB. גם שם חלה חובת הדיווח, אך הדרג הזה משקף סטנדרטים נמוכים יותר ומטבע הדברים נחשב לבעל רמת אמינות נמוכה יותר. גם חברות אלה, למרות הדירוג הנמוך יותר, מחויבות בדיווח לרשות לניירות ערך בארצות הברית.

הרשימה הוורודה, OTC PINK אותה הזכרנו קודם, נחשבת לרמה הנמוכה ביותר. חברות ברמה הזו אינן מחויבות בדיווח למשקיעים כלל.

יתרונות וחסרונות במסחר OTC

המסחר מעבר לדלפק למעשה מאפשר לכם להשקיע בחברות שלעולם לא הייתה לכם אפשרות להשקיע בהן אלמלא הוא היה קיים. 

להבדיל מהבורסות הגדולות, יותר קל לחברות לרשום את המניות שלהם למסחר ב-OTC וככה אפשר להשקיע במניות שהשווי שלהן לא גבוה ויש להן פוטנציאל צמיחה גבוה.

שימו לב כי אמנם מניות רבות נסחרות בשוק הזה שייכות לחברות קטנות, אך לצדן נסחרות גם מניות גדולות יותר. שתי חברות מוכרות מאוד שנסחרות ב-OTC הן יצרנית הבירות "הייניקן" (HKHHY) וחברת "נסטלה" (NSRGF) העולמית.

אחד המקרים היותר מוכרים של חברה שטיפסה מעלה באמצעות מסחר בשוק הזה, היא חברת "וולמארט" (WMT). בסוף שנות ה-60 החלה המניה את המסחר שלה באמצעות שוק ה-OTC, ולאחר כשלוש שנים היא צברה רווח של מעל מיליארד דולר ונרשמה למסחר בבורסה בניו יורק. 

רוצים עוד יתרונות מרכזיים במסחר ב-OTC ? ובכן, כאן אנחנו נכנסים לטריטוריה שבה אתם צריכים לשפוט האם מדובר על יתרונות או על חסרונות:

1. מחירן הזול יחסית של מניות הנסחרות ב OTC מאפשר לקנות כמות גדולה של מניות ולהרוויח (או להפסיד) מתנודתיות גבוהה בזמן קצר.

2. התנודתיות הזו קורית בגלל מניות של חברות שנסחרות ב-OTC עושות את זה כי אין להן אפשרות להירשם למסחר באחת הבורסות הגדולות. כתוצאה מכך, הסחירות בהן נמוכה (משמע, מעט ביקוש והיצע) ויש פערים גדולים בין המחיר שמוכרים מעוניינים למכור את המניות שלהם לבין המחירים שמציעים הקונים.

לדוגמה, ייתכן שתשקיעו את הכסף שלכם במניה מסוימת, ולא יהיה לכם למי למכור אותה כשתרצו לעשות זאת. או, לחלופין, שתקנו מניה שאחרי שניה תטוס למעלה כי הרבה קונים החליטו לקנות את המניות "בכל מחיר".

מסחר בפועל במניות OTC

הדבר הראשון שיש לעשות כדי להתחיל לסחור במניות "מעבר לדלפק" הוא לפתוח חשבון מסחר אצל ברוקר – זוהי למעשה תחילת המסחר ב-OTC. בישראל גם קיימות מספר חברות המפעילות פלטפורמות מסחר שדרכן תוכלו לסחור במניות האלה. 

כאמור, המסחר מתבצע, בדרך כלל, באמצעות מערכת מסחר אינטרנטית. אבל חשוב לעבוד עם ברוקר אמין ומוכר בתחום, בעיקר בגלל מקרי עבר בהם נרשמו הונאות. בנוסף, יש לבצע השוואה בין הברוקרים ולוודא שהם אכן מאפשרים מסחר ב OTC

אחרי שביצעתם השוואה בין ברוקרים ופתחתם חשבון, אתם יכולים להתחיל לקנות ולמכור מניות ב OTC.

האם אפשר לעשות שורט על מניות OTC ?

בעיקרון, התשובה היא כן. אבל יחד עם זאת, היא אפשרות פחות פופולרית מכיוון שרוב הברוקרים לא מאפשרים לעשות שורט על כל מניות OTC בגלל שלרובן יש נזילות נמוכה, וסוחרים פשוט לא מנסים.

אם אתם רוצים לעשות שורט על מניה ספציפית, תבדקו עם הברוקר שבו יש לכם חשבון או שאתם מתכננים לפתוח חשבון האם הדבר אפשרי לפי שאתם מתחילים את התהליך.

לסיכום, האם כדאי לסחור במניות OTC ?

מניות OTC או מניות PINK SHEET מאותה רשימה ורודה, שנמצאות מתחת לרדאר, יכולות לייצר רווח עצום שיכול להפוך כל סוחר מתחיל למיליונר. כמובן, הדרך לשם אינה קלה. המסחר במניות האלו מסוכן מאוד ורוב הסוחרים המתחילים שרוצים "לעשות קופה" מפסידים הרבה כסף, ומהר.

רוב הסוחרים נכנסים לשוק ה-OTC במטרה לבצע מסחר יומי או עסקאות סווינג כדי לרכב על המגמות ולא מתבססים על הצלחת החברות בטווח הארוך.

אם אתם מתכננים להשקיע לטווח ארוך, קחו בחשבון שלא תמיד אפשר לקבל את כל המידע הדרוש לכם להשקעה בחברות האלו בשל היעדר הרגולציה.

מסחר במניות OTC דורש מיומנות – אין נוסחאות קסם או דרכי קיצור. 

 


 

כנראה שיעניין אותך גם

0

תגובות

הוספת תגובה

Looks good!
Looks good!
Looks good!
תגובות המפרות את תנאי השימוש והתקנון שלנו ו/או כוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון כתיבה החורג מהטעם הטוב לא יאושרו.
הגבת, השפעת!
אנחנו רק בודקים שהתגובה יכולה לתרום לשאר הגולשים ומיד מפרסמים 🙂