fbpx ...
מה זה ניהול סיכונים ואיך עושים את זה נכון?
משקיעים? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על ניהול סיכונים והדרך לעשות את זה נכון

מאת מערכת INSIDERS , מעודכן ל-22/05/2024 , 10:36

צוות אנשי שוק ההון מנוסים ומקצועיים, שמשתפים פעולה במטרה לספק לכם את המידע הכי איכותי ומדויק בעולם ההשקעות.

נבדק על ידי אלעד הגל

סוחר כבר יותר מ-12 שנים, מומחה בזיהוי וניתוח דפוסי התנהגות של משקיעים ואחד ממייסדי INSIDERS. המוטו של אלעד להשקעות מוצלחות: כשכולם קונים, החכמים בורחים.

מי מכם עדיין לא מכיר את ההרגשה הזו? עסקה שנכנסים אליה מתגלה כמוצלחת מאוד, שורת הרווח הולכת וגדלה, אתם נשענים לאחור, מסתכלים על המסך וחושבים – “עשיתי את זה”.

המסחר בשוק ההון מרגש, מלא באמוציות וסיפוק עצמי. הצלחות תמיד יהיו. אבל, לצערנו, ישנם גם כמעט תמיד הפסדים. וללא ניהול סיכונים, אנחת הרווחה תהפוך במהירות לתסכול מתמשך.

אז מה זה בדיוק ניהול סיכונים ואיך מנהלים סיכונים במסגרת המסחר בבורסה? הנה מה שאתם צריכים לדעת:

מה זה ניהול סיכונים?

ניהול סיכונים הוא תהליך חשוב בהמון היבטים; חברות, במסגרת הפעילות העסקית שלהן מנהלות סיכונים באופן שוטף. בצבא, יחידות מיוחדות מנהלות את הסיכונים שיש להן לפני שהן יוצאות למבצע חשאי מורכב ומבצעות הערכות בהתאם. וגם אנחנו, ביומיום שלנו מנהלים סיכונים כמעט כל הזמן (אפילו בכביש שאנחנו עוקפים רכב אחר).

תהליך ניהול סיכונים הוא תהליך המתחיל בשאלת שאלות ומסתיים בקבלת החלטות אשר מגדרות את הסיכון. כדי להמחיש אותו בפשטות לפני שאנחנו עוברים ליישם אותו במסחר והשקעה בשוק ההון – הנה דוגמה על ניהול הסיכונים בחברת “טסלה” (tesla):

אם אתם עדיין לא מכירים אותה (ואנחנו בספק שלא), “טסלה” היא החברה החלוצה בתחום המכוניות החשמליות. ובתחילת דרכה, אילון מאסק ושאר ההנהלה נאלצו להתמודד ולענות על כמה שאלות מורכבות למדי. 

חלק מהשאלות שנשאלו הן “האם נצליח לפתח טכנולוגיה מספיק טובה כדי לחדור לשוק הרכבים?”, “איך נצליח לגרום לאנשים להאמין שהרכבים שלנו טובים יותר מרכבים המונעים על דלק ולקנות אותם?” ו”מה הסיכון שאנחנו לוקחים על עצמנו במידה ולא”.

התשובות, כמובן, הן חלק בלתי נפרד מהתהליך וכדאי לענות עליהן ההנהלה הייתה צריכה לערב את המהנדסים שבהם תלויה הטכנולוגיה, מחלקת הכספים שתעריך את הנזק הכלכלי שעשוי להיגרם במידה והדברים לא יזרמו חלק ואת מחלקת השיווק שתאסוף נתונים על צרכני הרכב בעולם והנכונות שלהם לעבור לנהוג ברכבים חשמליים.