מה זה ניהול סיכונים ואיך עושים את זה נכון?
נבדק על ידי מיקי כץ
מי מכם עדיין לא מכיר את ההרגשה הזו? עסקה שנכנסים אליה מתגלה כמוצלחת מאוד, שורת הרווח הולכת וגדלה, אתם נשענים לאחור, מסתכלים על המסך וחושבים – “עשיתי את זה”.
המסחר בשוק ההון מרגש, מלא באמוציות וסיפוק עצמי. הצלחות תמיד יהיו. אבל, לצערנו, ישנם גם כמעט תמיד הפסדים. וללא ניהול סיכונים, אנחת הרווחה תהפוך במהירות לתסכול מתמשך.
אז מה זה בדיוק ניהול סיכונים ואיך מנהלים סיכונים במסגרת המסחר בבורסה? הנה מה שאתם צריכים לדעת:
מה זה ניהול סיכונים?
ניהול סיכונים הוא תהליך חשוב בהמון היבטים; חברות, במסגרת הפעילות העסקית שלהן מנהלות סיכונים באופן שוטף. בצבא, יחידות מיוחדות מנהלות את הסיכונים שיש להן לפני שהן יוצאות למבצע חשאי מורכב ומבצעות הערכות בהתאם. וגם אנחנו, ביומיום שלנו מנהלים סיכונים כמעט כל הזמן (אפילו בכביש שאנחנו עוקפים רכב אחר).
תהליך ניהול סיכונים הוא תהליך המתחיל בשאלת שאלות ומסתיים בקבלת החלטות אשר מגדרות את הסיכון. כדי להמחיש אותו בפשטות לפני שאנחנו עוברים ליישם אותו במסחר והשקעה בשוק ההון – הנה דוגמה על ניהול הסיכונים בחברת “טסלה” (tesla):
אם אתם עדיין לא מכירים אותה (ואנחנו בספק שלא), “טסלה” היא החברה החלוצה בתחום המכוניות החשמליות. ובתחילת דרכה, אילון מאסק ושאר ההנהלה נאלצו להתמודד ולענות על כמה שאלות מורכבות למדי.
חלק מהשאלות שנשאלו הן “האם נצליח לפתח טכנולוגיה מספיק טובה כדי לחדור לשוק הרכבים?”, “איך נצליח לגרום לאנשים להאמין שהרכבים שלנו טובים יותר מרכבים המונעים על דלק ולקנות אותם?” ו”מה הסיכון שאנחנו לוקחים על עצמנו במידה ולא”.
התשובות, כמובן, הן חלק בלתי נפרד מהתהליך וכדאי לענות עליהן ההנהלה הייתה צריכה לערב את המהנדסים שבהם תלויה הטכנולוגיה, מחלקת הכספים שתעריך את הנזק הכלכלי שעשוי להיגרם במידה והדברים לא יזרמו חלק ואת מחלקת השיווק שתאסוף נתונים על צרכני הרכב בעולם והנכונות שלהם לעבור לנהוג ברכבים חשמליים.
לאחר קבלת התשובות, צריך לקבל החלטות ברות ביצוע ולדבוק בהן. ב”טסלה” יכלו להחליט למשל לערוך סקר בקרב קהלי היעד שלהם, להבין מה בדיוק יגרום להם לעבור לרכב חשמלי (מחיר הרכב, ההספק, תחזוקה וכו’) ורק אז להחליט על איזה טכנולוגיה להתחיל לעבוד כדי לחסוך במשאבים.
נראה שמדובר על הרבה עבודה, נכון? אל תדאגו – בשוק ההון ניהול הסיכונים הוא תהליך הרבה יותר פשוט.
ניהול סיכונים במסחר והשקעות בשוק ההון
למזלנו, המסחר במניות מתרחש לאחר השלב בו החברות צריכות לעבוד קשה על ניהול הסיכונים שלהן כדי להפוך לחברות מוצלחות עד כדי כך שמניותיהן נסחרות בבורסה. ואנחנו, בתור משקיעים וסוחרים, נשקיע הרבה פחות בתהליך ניהול הסיכונים שלנו.
בשוק ההון, ניהול הסיכונים מסתכם בשני דברים; הראשון הוא שבכל רגע נתון אתם יודעים מה הסכום המקסימלי אותו אתם יכולים להפסיד לעומת פוטנציאל הרווח שלכם והשני הוא – לא לשים את כל הביצים בסל אחד.
הפסד לעומת פוטנציאל רווח – יחס סיכון סיכוי
שלומדים לקרוא גרף במסגרת ניתוח טכני, למעט העובדה שלומדים להבין את המחיר והמגמה של המניה, לומדים לזהות נקודת כניסה ויציאה אפשריות מהעסקה. וככלל, לא נכנסים לעסקאות בהן פוטנציאל הרווח לא גבוה יותר מהסכום אותו ניתן להפסיד.
על-ידי שימוש בפקודות הגנה ולקיחת רווח (stop loss, take profit, range, trailing) מגדירים מראש באיזה מחיר לצאת מהמניה במקרה של הפסד ובאיזה מחיר לממש את הרווחים. כך יוצא, שניהול סיכונים נכון מגביל את הסכום אותו ניתן להפסיד וממקסם את הרווח.
הנה דוגמה לניהול סיכונים נכון בעת מסחר:
סוחר מחליט להיכנס לעסקה בין קו תמיכה וקו התנגדות. הוא קונה מניה מעל התמיכה במחיר 100$. שם פקודת הגנה (stop loss) כ 20 סנט מתחת למחיר הכניסה (99.80$) ופקודת לקיחת רווח (take profit) מתחת להתנגדות במחיר 100.60$.
מצב כזה מעניק לסוחר יחס סיכון-סיכוי של 1 ל 3 המאפשר לו להפסיד בשתי עסקאות מתוך שלוש ועדיין לסיים את יום המסחר ללא הפסד (רווח מעסקה מוצלחת מכסה על הפסד בשתי העסקאות לא מוצלחות).
פיזור הסיכונים
פיזור הוא גם בעל ערך חשוב בניהול סיכונים בשוק ההון עבור סוחרים לטווחים קצרים ומשקיעים לטווח ארוך כאחד.
להבדיל מסוחרים יומיים ש”ישנים עם מזומן” ולא מפחדים מתנועות חזקות במחירי המניות מחוץ לשעות המסחר, משקיעים לטווח ארוך יותר חשופים לשינויים במחירי המניות שבהן הם מחזיקים.
עבורכם, העדר חלוקה נכונה בין מגוון סקטורים או השקעה גדולה במניה ספציפית יכולים להסתיים באסון כלכלי. למשל, במקרה בו סקטור שהייתם מושקעים בו חטף מכה רצינית או שהמניה של חברת התרופות החדשה שקניתם כי הייתם בטוחים שהיא תרקיע שחקים – נכשלה בניסוי מהותי.
הנה דוגמאות:
1) משקיע שכל כספו מושקע בסקטור הנפט יכול למצוא את עצמו מתעורר ל”יום שחור” אם פתאום מדינה גדולה שאחראית על אחוז ניכר מצריכת הנפט בעולם תודיע שהיא מתכוונת להתחיל להשתמש רק באנרגיה מתחדשת מתאריך מסוים.
2) חברת תרופות הנפיקה את מניותיה לציבור תוך כדי הצהרות על “פריצת דרך” בטיפול תרופתי למחלת הסרטן. משקיע אשר עקב אחר התפתחות החברה והאמין מאוד בהנהלה שמובילה אותה, רכש את המניות שלה בכל הכסף שלו בתקווה “לעשות מכה”.
אחרי מספר חודשים בהם המשקיע ממתין בסבלנות, החברה הודיעה שהיא נכשלה בניסוי השלישי והמסכם של התרופה שהייתה אמור להיות מקור ההכנסה המהותי שלה, המניה צנחה ב 80% וההון של המשקיע המתוסכל נמחק כמעט לחלוטין.
ניהול הסיכונים במסחר לטווח קצר
במסחר לטווחים קצרים, פיזור הסיכונים מתבטא יותר באופן בו אנחנו נכנסים לעסקאות.
קודם כל, חשוב לדעת מה הסכום היומי אותו אנחנו מוכנים להפסיד ביום / שבוע / חודש מסחר (כל אחד לפי טווח הזמן הרלוונטי לו). לאחר מכן, כניסה לעסקאות תהיה בחלוקה לפי אותו סכום (לא נסכן את כל הסכום אותו אנחנו מוכנים להפסיד בעסקה אחת).
גם לעסקה עצמה, מומלץ להיכנס בהדרגה ולא להיכנס עם כל הכסף בשלב ראשון. זו טעות נפוצה שהרבה סוחרים עושים.
גם אחרי ניתוח מושלם לפני כניסה לעסקה, המחיר עלול ללכת לרעתנו לפני שהוא ילך לטובתנו, “להעיף את הסטופ” (פקודת ההגנה) ולהשאיר אותנו מחוץ למהלך שתכננו.
אם מחלקים את הכניסה לעסקה, למשל, לפעמיים, אם העסקה הולכת לרעתנו אפשר לחזק את הפוזיציה וככה לא להפסיד מהלך עליות (או ירידות במקרה של שורט) שעשוי לייצר לנו רווחים.
כנראה שיעניין אותך גם